mapa: 1

 

V minulosti jsem se věnoval 8 let karate a jiným uměním boje. Problémy s páteří mi zabránily pokračovat v dynamických bojových uměních. Po čase jsem se rozhodl k bojovému umění vrátit. Jednak z potřeby cvičit, stabilizovat pohybový systém a také ze zájmu o bojové umění.Volba padla na Cchen Tai Chi, protože klade důraz nejen na zdravotní stránku, ale i na bojovou funkci systému. Po roce cvičení Tai Chi jsem spokojen, zlepšila se mi koordinace, rovnováha, plynulost pohybů a vnímání těla. Je pro mě ideálním spojením bojového umění, cvičení pro zdraví, filozofie a navíc je možno začít cvičit v jakémkoliv věku. Když k tomu připočtu výborné trenéry, mohu toto všem doporučit.

Honza D.

 


 

Do tohoto oddílu jsem začala chodit už velmi dávno. Primárním důvodem bylo zjištění, že zima a náledí v novém domově – na předměstí Olomouce v Křelově – je trošku o něčem jiném a hodilo by se posílit trochu obratnost, abych se hned nenatáhla. Na tajči se mi líbí, že se dá cvičit různě, podle toho, jakou máte zrovna náladu nebo fyzickou zdatnost. Většinou jsem slyšela názor, že je to „takové pomalé baletění, co dělá Zora Jandová“. Ano, může být pomalé a pozorovatel z křesla získá dojem, že třeba ani nestojí za to vstávat, když se u toho stejně nezpotí. Pokud by ale cvičení věnoval pozornost, snahu a dostatek času, i u toho „pomalého“ se při správném provedení s trochou dynamiky tělo řádně protáhne a i trénovaná osoba se přinejmenším zadýchá. Když se zacvičí 15 – 20 minutová sestava dobře, tak se člověk i pěkně zpotí. Pravdou ale je, že na rozdíl od běhu či posilovny, kde vám stačí krátká instruktáž a připadá vám, že cvičíte jako „ostatní mistři“, tady to trvá podstatně déle. První údiv nastane, když zjistíte, že vlastně ani neumíte stát. To bývá za půl roku, rok, někdy i déle. Některé pohyby s překvapením opravuji po mnoha letech, co je cvičím. Tedy správně řečeno, zlepšuji je (aspoň tedy doufám :-) ). Pořád je co se učit, co zlepšovat, na čem pracovat. Asi nejdůležitější pro zdraví a podle mě velmi výjimečný je vliv tajči na správnou funkci vnitřních orgánů. Správně provedené pohyby spolu s dechem totiž významně pomáhají procvičit stylem jakési masáže i vnitřní orgány, což je především pro starší lidi podle mě daleko důležitější, než mít třeba bicepsy ze zvedání činek. A to se bohužel nedá naučit rychle, i když by se cvičenec snažil. Možná to i některé odradí. Nestačí se totiž nějakých pár po sobě jdoucích pohybů naučit jako gymnastiku. Je třeba je provést ve vnitřní pohodě, správně s dechem, některé části těla zpevnit, jiné uvolnit, koordinovat. Tajčista se tak chtě nechtě přetváří i vnitřně. Získává pohodu, vyrovnání. Představa, že cílem je cesta sama, se mu stává vlastní nejen ve cvičení.

 

Možná i proto, že v oddíle je spousta skvělých lidí, kteří zrovna nevyznávají konzumní mainstreamovou filozofii, cvičím už přes 15 let...

 

Iva S.